Angajatul are un rol esențial în buna dezvoltare
a companiei, însă tot angajatul poate aduce prejudicii invizibile constante
care subminează compania pe termen lung, prin acțiuni indirecte:
1.
Angajează persoane cunoscute,
dar incompetente, care nu numai că nu dau randamentul necesar, ci încetinesc
dezvoltarea companiei;
2.
Nu angajează persoane
competente de teama de a nu le sufla în ceafă și de a nu le lua locul sau de
teama de a nu “răsufla” către conducere afacerile ascunse pe care le fac în
departament;
3.
Dau sfaturi juridice
care blochează dezvoltarea afacerii de teama unui risc inexistent sau dau
sfaturi juridice greșite, care predispun compania la riscul sancționării de către
autorități sau la daune contractuale exagerate în cazul neîndeplinirii
obligațiilor; nu interpretează corect legislația sau nu prevăd modificări
legislative care pot conduce la schimbarea la timp a modelului de business. Colaborarea
cu un jurist slab pregătit e mai dăunătoare companiei decât lipsa acestuia;
4.
Vorbesc mai mult decât
trebuie, când nu trebuie, unde nu trebuie și pe lângă cine nu trebuie, informația
ajungând cu ușurință în piață, la competitori, care vor cunoaște intențiile de
dezvoltare ale companiei și vor fi întotdeauna cu un pas înaintea companiei în
domeniile si acțiunile care contează;
5.
Pleacă la concurență cu
idei de business, luând cu ei nu doar proiectele și ideile firmei, ci și o
parte din angajații departamentului; lipsa clauzelor de neconcurență,
loialitate și confidențialitate în contractele de muncă. pot avea efect de
boomerang după plecarea angajaților din posturile relevante ale companie;
6.
Contractează furnizori de la
care primesc un comision; furnizori mai scumpi sau care livrează produse sau
servicii mai slabe calitativ;
7.
Vând bunuri ale companiei la
un preț mai mic decât valoarea reala, cui trebuie: “samsarii și buzunarul de la
spate, le sunt prieteni și frate”;
8.
Fură timp: “pe banii tăi și pe muzica ta’’: fac pauze
de masă, tigară, cafea, bârfă, își rezolvă probleme personale, stau pe rețele
de socializare, fiind dependenti de like-uri sau vorbesc la telefon exagerat, intârzie
la program, pleacă înainte de terminarea programului folosind diverse scuze,
lenevesc în fața laptopului, citesc presa, își povestesc viața, se dau bolnavi,
inventează cozi la ghișee, la instituții sau în trafic, etc;
9.
Fură resurse, cheltuind timpul
și banii companiei pe servicii care nu aduc plus valoare: participă la conferințe
de unde nu se întorc decât cu burta plină și nu dau feedback asupra cunoștințelor
noi dobândite, fiind un demers fără valoare adăugată; stau în traininguri și
meetinguri inutile; printează 3 cărți de bucate, pentru a se delecta acasă, în
weekendurile ploioase;
10.
Păstrează și promovează angajați
recrutați greșit de teama de a nu li se reproșa eșecul recrutării;
11.
Propun conducerii și fac demersuri pentru
concedierea angajaților care demonstrează și se implică real în problemele
companiei, având evident opinii diferite de ale lor, de teama că ar putea să le
ia locul sau să îi critice și să le arate incompetența în fața conducerii;
12.
Sapă
angajații care își fac treaba, pe principiul, cine sapă primul e văzut de șefu’
ca om de încredere, care spune adevăruri despre colegii care ascund adevărul
prin simplul fapt că nu au fost primii să-i raporteze șefului despre lucruri
care nu există decât pe sfert.
Angajații incorecți față de companie au de regulă următorul
comportament:
-
Au două telefoane, unul de la angajator și unul personal; conversațiile adverse
fată de colegi, ori referitoare la activitatea lor în dauna angajatorului sunt
purtate pe cel personal, pentru a nu putea fi descoperite;
-
Poartă conversațiile pe WhatsApp, considerând că acest sistem nu poate fi
monitorizat de angajator sau de autorități;
-
Nu externalizează serviciile departamentului de teama de a nu le fi descoperită
incompetența sau activitatea ilicită de până acum (un consultant extern poate
descoperi și raporta conducerii companiei atât erorile profesionale din trecut
- chiar și prin oferirea unor soluții care erau la îndemână, dar nu au fost
implementate);
-
Se supraevaluează: ei știu deja totul și fac totul perfect, orice sugestie de îmbunătățire
a activității si orice feedback negativ sunt deopotrivă un atac la persoană, si
o sfidare a autorității lor; sunt șefi pe plantație, mici dictatori; urmează bârfa
și răzbunarea sau eliminarea persoanei din departament; plecarea frecventă a
angajaților din departament e un semn al mediului toxic creat de managerul
respectiv;
-
Au un comportament non-verbal care îi trădează: sunt temători, ezitanți,
privesc în jos, vorbesc în șoaptă, bârfesc.
Antidotul
situațiilor descrise mai sus se administrează în mai multe etape:
1.
Prevenirea situațiilor se poate face prin:
-
angajarea unei firme de HR
specializate în recrutare;
-
implementarea unor politici
interne de evaluare obiectivă a angajaților;
-
crearea unui regulament intern
adecvat activităților specifice ale companiei, croit pe măsura problemelor
interne;
-
training pe probleme de
securitate/antifraudă;
-
introducerea unor clauze de
neconcurență, loialitate și confidențialitate solide;
-
avertizarea/sancționarea
angajaților ori de cate ori au comportment inadecvat;
-
contractarea printr-o selecție
riguroasă a furnizorilor de bunuri si servicii;
-
rotația angajaților între
departamente, pentru a demonta “cuiburi de viespi” și “bisericuțe”.
2. Descoperirea situațiilor se
poate face prin:
-
auditarea periodică a activității
fiecărui departament;
-
externalizarea parțială a unor
activități pentru a compara calitatea serviciilor;
-
angajarea unei firme de
detectivi particulari sau securitate informatică;
-
acțiuni de misteryshopping/fake
shopping, de flagrant antifraudă.
3.
Remedierea situațiilor descoperite se poate face prin:
-
sancționarea angajaților și acționarea
acestora în instanță pentru daunele cauzate;
-
informarea celorlalți angajați
din companie asupra sancțiunilor luate;
-
implementarea acțiunilor de la
punctul 1.
Angajații sunt inventivi, iar
viața bate filmul; în practică, pot apărea multiple alte situații în care
dezvoltarea firmei e frânată de angajați, care pot părea minore, dar a căror valoare
și persistență în timp pot conduce compania, încet, dar sigur, spre pierderi
majore sau faliment.
Jurist Morgan Sol - Andreea Gănțoi
Jurist Morgan Sol - Andreea Gănțoi
No comments:
Post a Comment